Samochody elektryczne w Polsce

  • by

Polska, podobnie jak inne państwa, dąży do wzrostu liczby pojazdów elektrycznych. Celem tego działania jest zminimalizowanie zanieczyszczenia środowiska oraz wykorzystywanie tzw. czystej energii. Warto dowiedzieć się, jak wygląda polska droga ku elektromobilności i na jakim poziomie jesteśmy w zestawieniu z innymi państwami.

Rodzaje samochodów elektrycznych

Obecnie na rynku można spotkać dwa rodzaje samochodów elektrycznych. Pierwszy z nich to auta w pełni zasilane energią elektryczną, zwane BEV (ang. battery electric vehicles). Drugi to hybrydy typu plug-in, czyli samochody czerpiące energię z prądu elektrycznego oraz innego źródła energii. Nazywa się je PHEV (ang. plug-in hybrid electric vehicles). Z każdym rokiem liczba samochodów tego typu na rynku wzrasta, a producenci dostosowują się do panujących trendów i wymogów prawnych, tworząc kolejne auta zasilane energią elektryczną.

Ilość aut elektrycznych w Polsce

Skoro wybór aut elektrycznych na rynku motoryzacyjnym jest tak szeroki, warto dowiedzieć się, ile z nich jeździ po polskich drogach. Zgodnie z danymi z października 2020 roku zawartymi w raporcie PSPA po polskich drogach jeździło 15 965 samochodów elektrycznych. Wśród nich znajdowało się odpowiednio:
– 8 662 samochodów napędzanych tylko energią elektryczną (BEV),
– 7 303 samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV),
Samochodów ciężarowych o napędzie elektrycznym jest na polskich drogach znacznie mniej, bo 713. Ponadto zarejestrowanych jest także:
– 383 autobusów,
– 8 619 motorowerów i motocykli elektrycznych.

Elektromobilność na świecie

Elektromobilność w Polsce (https://www.innogy.pl/pl/duze-przedsiebiorstwa/artykuly/2020/elektromobilnosc-modny-trend-czy-konieczna-rewolucja) wypada nieciekawie, kiedy zestawimy ją z danymi z innych Państw. W wymienionych poniżej krajach europejskich w 2019 roku sprzedano:
– 80 tys. samochodów elektrycznych w Norwegii,
– 109 tys. samochodów elektrycznych w Niemczech,
– 75 tys. szt. samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii.
Jak widać, Polska potrzebuje jeszcze wiele czasu, by dogonić europejskich liderów w dziedzinie mobilności. Warto mieć jednak nadzieję, że zmieniające się przepisy prawne oraz wzrost świadomości sprawią, że na polskich drogach pojawi się więcej samochodów elektrycznych.